A Free Template From Joomlashack

A Free Template From Joomlashack

BLOG ÉS HASZNOS INFÓK E-mail

Quad ATV karbantartási és ellenőrzőlista


Ha Ön egy quad vagy ATV tulajdonosa, akkor tudnia kell, mennyire fontos, hogy járműve csúcsformában legyen. Nem számít, hogy kezdő quados, motoros vagy már haladó szinten van, elkerülhetetlen, hogy egy alap tudással rendelkezzen a  quadozás, motorozás, karbantartása és szerelése terén.
Hogy miért is?
Először is, hogy ne kerüljön mondjuk egy  erdő közepén vagy lakatlan területen bajba  ha lerobbanna  a quadja vagy cross motorja.
De  amennyiben ez mégis bekövetkezne és quadozás során bármilyen probléma merül fel, akkor is képes legyen ezeket , lehetőség szerint ott  a helyszínen orvosolni.
Nem kell ahhoz feltétlenül képzett szerelőnek lennie, hogy a kisebb javításokat a quadon vagy motoron ott a helyszínen elvégezzen.


Kormány

Az ellenőrzőlista első elemének a kormánynak kell lennie. A legtöbb esetben a kormányon a folyamatos használat miatt sok kopást fog jelentkezni Fontos, hogy a kormányrudakat jó állapotban tartsa, mert ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy az quadot  vagy cross motort biztonságban tartsa irányítás közben. Ellenőrzése során, ha észreveszi, hogy a kormánya laza, egyszerűen át kell húznia a csavarokat , hogy mindig stabil tapadást biztosítson vezetés közben.
Ide tartozik még a futómű beállításai is.
A quad lengőkar és kormány gömbfejek rendszeres ellenőrzése zsírozása is elengedhetetlen feladat!
A kormányösszekötő és alsó lengőkar illetve felső lengőkar gömbfejek gömbcsuklók  beállítása is elengedhetetlen a biztonságos quadozás érdekében.
A kormányösszekötő gömbfejekkel a kerék összetartást a lengőkar gömbcsuklókkal a függőleges dőlésszöget tudja állítani, ezek pontos beállításai nélkülözhetetlenek a biztonságos quadozáshoz, mind a felnőttek, mind pedig a gyerekek, de a  gyerekek quadoztatása közben még nagyobb figyelmet igényelnek.

 


 

Gumiabroncsok

A gumiabroncsok következetes ellenőrzésével biztosíthatja, hogy a vezetés közben ne kerüljön szóba olyan probléma, mint például egy váratlan defekt. Vezetés előtt ellenőrizze a quad és motor gumiabroncsokat, hogy azok jó állapotban legyenek. Figyeljen hogy nincsenek-e ki dudorodások vagy repedések a quad illetve cross motorok, dirt bike ok gumiabroncsaiban (ami katasztrofális hibát okozhat vezetés közben), ügyeljen a quad és motor felnik horpadásaira, amelyek szivárgáshoz vezethetnek.
Végül, de nem utolsósorban ellenőrizze a gumiabroncs nyomását.
A quadokkal való közlekedés során a terep viszonyoknak megfelelőn kell a guminyomásokat beállítani. A legtöbb esetben egy quad ATV gumiabroncs nyomástartománya 1-2bar tehát elég nagy intervallumban mozoghat.
Csavarok és anyák
Lehet, hogy kicsinek és jelentéktelennek tűnnek, de az anyák és csavarok szó szerint megakadályozzák hogy a quadja vagy cross motorja  széthulljon.
Az idő múlásával az anyák és csavarok eltörhetnek, meghajolhatnak, meglazulhatnak vagy akár ki is eshetnek. Ellenőrizze az összes olyan alkatrészt, amely egybe tartja az quadot, motort  például a kormánykarokat, a felfüggesztést, az üléseket, a tengelyeket stb., És ellenőrizze, hogy minden a megfelelő módon működik-e.

 


 

Fékek


Fék karbantartás egy nagyon fontos és elengedhetetlen része a biztonságos motorozásnak és quadozásnak.
Leírok néhány hasznos információt, mely remélhetőleg segítségedre fog szolgálni.
Első körben a tárcsafék karbantartását foglyuk végig elemezni.
Tárcsafék működése!
Egy karon vagy pedálon keresztül olajat pumpálsz a féknyeregbe. Ennek hatására a fékdugattyúk megszorítják a féktárcsát. A keletkező súrlódási erő hőenergiává alakul át és így felemészti a motorkerékpár vagy quad sebességét.

Milyen fékbetétet válasszunk?

Az első szempont a fékbetét formája és mérete. Rengetegféle létezik, a pontos motor vagy quad típus sokszor elengedhetetlen a be azonosításhoz.
Az oldalunkon rengeteg modellhez pl. Kxd, Tao hunter, Tao bull, wexxtor Zongshen, Lifan, Loncin, Yakimoto Bashan stb…gyerek és felnőtt quadokhoz valamint Dirt bike-ok hoz és cros motorokhoz találsz fékbetétet.
Ezeket a  fékbetétet beméreteztünk, ezzel is segítve a pontos fékbetét be azonosítást.

Fékbetétek cserélésének ideje!

A fékbetét állapotát a kopó réteg vastagságából lehet megállapítani
Azt hogy mikor jön el a csere ideje, a kopórétegbe mély árkok, úgynevezett kopásjelzők vannak. Hasonlóak, mint a gumiabroncs mintái.
Amikor ez a minta már nem látható vagy a kopóréteggel egy szintbe kerül, eljött a quad vagy motor fékbetétjének csere ideje!.
Több ok  miatt  fontos, hogy ne használd el a végsőkig a betétet. Egyik, hogy ha kicsit is féloldalasan kopik a betét, lehet, hogy ahol rálátsz, még van benne anyag, de a másik oldalon már rég eszi a tárcsát a fém.

 

Igényel más karbantartást is a fék?

Igen! A fékfolyadék cseréje 2 évente javasolt, függetlenül attól, hány kilométert mentél a motorral. Ennyi idő alatt a folyadék összeszedi a környezetéből a párát és elveszíti eredeti tulajdonságait.
Quadoknál a DOT3 fékfolyadék is használható.
A fékfolyadék cseréjénél mindig legyél nagyon óvatos és használj megfelelő védő felszereléseket.

 


Üzemanyag

A megfelelő üzemanyag ellátás is elengedhetetlen a biztonságos quadozáshoz, motorozáshoz.
Ezért érdemes mindig úgy leállítani a quadot / motort, hogy az üzemanyag csapot elzárod és a benzint kijáratod a karburátorból.
Így elkerülheted, hogy egy hosszabb leállás következtében a karburátor fúvókái eltömődjenek.
Az üzemanyag szűrőt is cseréld le bizonyos időközönként ezzel is sok kellemetlenségtől tudod megkímélni magad.


Olaj

Olaj az ATV-d  quadod motorod számára olyan mint a vér az emberi test számára. Olaj nélkül a motor leég, gondolom azt sejted,hogy ez nem jó dolog
Minden használat  előtt ellenőrizze az olajszintet.
Minden quadon és motoron találsz egy nívó pálcát, más néven olajszint ellenőrző pálca.
Ezen van egy minimum és egy maximum jelzés.
Annyit önts bele hogy a maximum jelzést ne lépd túl.
Ha vízhűtéses motorja van, akkor fennáll annak a lehetősége, hogy az olaj tej barna színt kap (ez azt jelzi, hogy a víz összekeveredett az olajjal). Ha ezzel a problémával találkozik, ne indítsa újra a quadot vagy motort, amíg meg nem oldotta a problémát. Ez a fajta szennyezett olaj már nem rendelkezik a megfelelő kenő tulajdonságokkal és végül tönkreteszi a motorját. Ha nem biztos abban, hogyan tudja megoldani ezt a problémát, kérjen segítséget szerelőtől.
A motor olajt mindig cserélj a gyártó által megadott idő intervallum vagy üzemóra után.


Akkumulátor

Van a quadodnak elektromos indítása? Ha igen akkor van egy olyan elemed ami rendszeres ellenőrzésre szorul, hogy az akkumulátora mindig megfelelő töltöttséggel rendelkezzen, mielőtt quadozni motorozni indulnál.
A quadod alap esetben visszatölti  az akkumulátor, de ha ez mégsem történik meg akkor minden esetben csak csepp töltéssel töltsd az akksit ezzel elkerülve az quad vagy motor akkumulátor visszafordíthatatlan meghibásodását.


Quad és cross motor szelephézag.

A szelephézag a szelepek kopásával mindig csökken ezért nem elég akkor ránézni a szelephézagokra amikor szelephangja van a dirt bike -nak vagy quadnak. Szelephangja ,akkor van egy quadnak vagy motornak amikor a szelephézagok nagyobbak az előírtnál, nagyobbak pedig csak, akkor tudnak lenni amikor valaki az előírtnál nagyobbra állítja be őket.

A quadok és cross motorok kopása is normális dolog, A szelepek is kopnak, ezért kell időnként elvégezni a szelephézag beállítást. Azt, hogy milyen idő intervallumonként kell ezt megcsinálni az minden modellnél quadnál, motornál eltérő lehet.
A szelephézag állítása lehet csavaros és lehet lapkás.
Az általunk forgalmazott gyerek quadok felnőtt quadok és motorok csavaros beállításúak.
A csavaros esetében fel kell lazítani egy kontra anyát, a csavar segítségével beállítani az előírt értéket, majd meghúzni a kontra anyát.
Ezt a  műveletet természetesen minden egyes szelepnél külön-külön kell elvégezni quadoknál és cross motoroknál is . A szelepek kopása által csökkenő szelephézag sok esetben semmilyen hangot nem hallat, nem ad jelt magáról, a motor vagy quad  gyakorlatilag némán megy tönkre. Amikor az első tünetek jelentkeznek (meleg motornál ingadozó alapjárat, stb…általában már késő, a szelephézag beállítás már nem segít.
A szelephézag beállítás elmulasztása a jármű  károsodásához vezet, sok esetben a hengerfej felújítással javítható ami jóval költségesebb.


Quadok és motorok láncméretezése.

Mind a gyerek mind pedig a felnőtt quadok és cross motorok is igen sokfajta láncmérettel készülnek.
A Kxd, wexxtor, illetve Tao gyerek quadok és motorok általában 420-as vagy 428-as lánccal vannak szerelve.
A felnőtt méretű 150-200-250 köbcentis Wexxtor, Tao, Zongshen, Lifan, Loncin,Yakimoto, Kazuma, stb..quadok és dirt bike ok jellemzően 428-as 520-as illetve 530-as láncmérettel vannak ellátva.
Az alábbi táblázattal szemléltetve megpróbáljuk könnyebbé tenni a be azonosítást.

MÉRETEZÉS:

A láncok méretei hüvelykben vannak megadva. 1 hüvelyk 25,4 mm. Tipikus méretek: 420,428, 520,530

Az első számjegyet be kell szorozni a hüvelyk 1/8-ával(3.175mm). Így megkapjuk egy szem külső hevederében lévő lánccsapjainak távolságát.
A másik két számjegyet a hüvelyk 1/80-ad részével kell beszorozni (0.3175mm), ezzel megkapjuk a görgő szélességét.
A lánc hossza a csapok számával van meghatározva. (Nem a hevederekével.)
Szélesebb görgőjű lánchoz természetesen vastagabb lánckerék passzol. Vékony lánchoz nem tudunk tenni vastag kereket, azonban vastag lánchoz technikailag fel lehet szerelni vékony lánckereket. Erre ügyelni kell.
Sportmotoroknál versenypályán való használat esetén a legtöbben a gyári 530 méretű vastag láncot lecserélik 520-as szettre.
Így kisebb a lánc ellenállása, súlya. Ezzel is lehet nyerni pár tized másodpercet.

 


Lánc karbantartás


Sok múlik azon, mennyire  törődsz a lánc szettel  most bemutatjuk hogyan ápold és hajtáslánc egyik legfontosabb elemét.
Lehet, hogy  neked is feltűnt már, hogy azonos típusú motorokon vagy quadokon is igencsak eltérő időközönként kell lánc szettet cserélni. Hiába ugyanaz a típusú jármű az ápolás módja és a tulajdonos jobb keze igencsak meghatározza, mennyit megy el egy lánc.

Könnyen felismerheted ha már megnyúlt a lánc, mert ilyenkor a quad lassú, egyenletes tempóval haladva is rángat kissé, rossz esetben főleg kanyarban ledobálja a láncot a quad vagy motor és a kereket forgatva szinte centiről-centire más feszességet mérhetsz az alul futó szálon.
Az egyenetlen nyúlás miatt nehézkessé válhat a szűk fordulók teljesítése, mivel azonos gázálláson is „akadozva ” megy a motor, ráadásul az első lánckerék tengelyét is erőlteti ha így használod a quadot vagy dirt bike-ot.
A lánc feszességét a hátsó tengelyháznál lévő két láncfeszítő csavar segítségével tudod be állítani.
A tengelyház csavarjait lazítsd fel, majd a láncfeszítő csavarok segítségével kezd el folyamatosan hátra húzni a quad  tengelyházat, míg a kívánt feszességet eléred.
Ezután rögzíts újra a quad hátsó tengelyházát.

A  frissen cserélt szettnél az első időkben viszonylag hamar szükség lehet utána állításra ezért figyeld, ellenőrizd rendszeresen a lógását!
Az első ilyen állítást követően viszont sokáig szolgál majd, de az, hogy pontosan meddig is, csak rajtad múlik!

Fontos, hogy legalább minden 500 kilométerenként tisztítsd ki a quad vagy cross motor láncot! De természetesen ha olyan körülmények között használod pl.sár, stb… akkor ezt sűrűbben kell megtenned. Ehhez használhatsz speciális sprayt is, de a tiszta petróleum és egy ecset ugyanúgy megteszi.

Ha alaposan átmostad a quadod vagy motorod láncát jöhet a víz ,  de nem nagy nyomással! ,  majd sűrített levegővel kifújatás, szárazra törlés, és ha szükséges, újra ismételd meg. Miután teljesen tiszta lett a lánc, alaposan fújd be lánckenő sprayt használva.

Persze ez sem mindegy, hogy ezt hogy csinálod.  Ha csak teheted, ne a hátsó lánckerékre permetezd a sprayt! Sokkal hasznosabb, ha felülről fújod be  Akkor jársz el a legkörültekintőbben, ha az alul futó szálat oldalról-felülről egyenletesen bepermetezed, közben tegyél egy karton papírt a  lánc mögé, hogy ne koszold össze a talajt és a gumiabroncsot.
Amennyiben ezeket az utasításokat betartod azzal a lánc élettartamát jelentősen megnövelheted.

 


 

Új quadok és motorok összeszerelése.

Az általunk forgalmazott gyerek és felnőtt quadok is megvásárolhatóak, dobozban szétszerelt állapotban és  természetesen összeszerelt beüzemelt állapotban is.

Garanciát viszont csak akkor tudunk vállalni a járművekre, amennyiben beüzemelt állapotban adjuk át a quadot vagy motort, ilyenkor biztos lehetsz benne, hogy egy szakképzett szerelő fogja a quadodat nagy körültekintéssel összerakni.


Egy alap szerszámkészlettel ugyan már neki lehet állni egy ilyen összerakásnak, speciális szerszámot nem igényel, de egy kis műszaki érzékre azért szükség lehet ha úgy döntesz, hogy saját magad rakod össze a quadot.
A motorblokk gyárilag bele van szerelve és le van tesztelve a gyárban, ehhez általában nem kell hozzányúlni, viszont a karburátor finombeállítására szükség lehet.
A kormánymű, ülés, burkolat, futómű, gallytőrök,stb.. összeszerelése, viszont igényel egy kis szakértelmet, illetve kézügyességet.
Amennyiben úgy döntesz, hogy te megpróbálkozol az összeszereléssel, természetesen technikai tanácsokat minden esetben tudunk adni.
Akár beüzemelve veszed át, akár saját kezűleg szereled össze a quadot, minden indulás előtt szánd rá azt az 5 percet és a fő csavarokat ellenőrizd át.
Amennyiben laza csavart találsz úgy húzd meg!
Ha azt tapasztalod hogy egy csavar többször fellazul, ebben az esetben menetrögzítő pasztával érdemes be kenni a menetet, így elkerülheted a további csavar fellazulást.

Fordíts kiemelt figyelmet arra, hogy minden csavart amit a gyárban már beleszereltek, azokat is ellenőrizd át, hogy biztosan meg lettek e húzva.
A quadot a gyárban feltöltik olajjal, de az indítás előtt mindig ellenőrizd az olajszintet!!!

Az első olajcsere 10 üzemóra után válik esedékessé, ezt soha ne lépd túl!
Utána viszont 20-30 üzemóránként ajánlott olajat cserélni a quadba illetve motorba.
10w/40 4T motorkerékpár olaj  használata javasolt, mivel itt a kuplung váltó és a motor ugyanazt az olajozást kapja.

 


 

Gyújtógyertya feladata és működése.

A gyújtógyertya ugyan pici és jelentéktelen alkatrésznek tűnhet, de nélküle nem működnek a benzines robbanó motorok, quadok dirt bike-ok, ezért nagyon fontos a megfelelő gyertya kiválasztása, karbantartása és cseréje.
A gyújtógyertya a hengerfejbe van becsavarva, a motorból kiálló vége csatlakozik  a gyertyapipához, illetve  a gyújtó kábelhez ez pedig a gyújtó trafóhoz, innen kapja  a nagyfeszültséget.
A hengerfej belsejében  lévő részén keletkezik a szikra
A gyertya bevonata porcelán, erre azért van szükség, hogy a szikra az elektródák között keletkezzen és ne máshol.
A porcelán szigetelés sérülése, repedése esetén a gyertya  áthúzhat és nem vagy nem megfelelő szikra keletkezik.
Ha a szikra megfelelő időben és erősségben keletkezik, akkor keletkezik a motorblokkban a robbanás, mely a dugattyút mozgásra kényszeríti és ez által a főtengelyt megforgatja.
Tehát a villamos energiát benzin segítségével mozgási energiává alakítja.

A gyertya beszerelésénél amennyiben lehetséges használjunk nyomatékkulcsot.
Csak lehűlt motornál végezzük el a gyertya kiszerelését a quadból vagy motorból.
Minden esetben alaposan nézzük át a megtisztított használt vagy új gyújtógyertyát.
A gyertyát kézzel tekerjük be ütközésig, majd nyomatékkulcs használatával húzzuk meg.
Soha ne kenjük be a gyújtógyertya menetét semmivel!
A gyertya kiválasztásánál a nagyon fontos a megfelelő hő értékű gyertya kiválasztása.
Ezt a gépkönyvben megtalálhatod, de ha nem vagy biztos benne, akkor telefonon is tudunk neked felvilágosítást adni.
És segítünk kiválasztani a megfelelő gyújtógyertyát.

 


 

Karburátor tisztítás


Nézzünk néhány esetet amikor mindenképpen esedékes lehet a quad vagy motor (dirt bike)  karburátor tisztítása.
Több hónapig állt a motor, szívató nélkül nem működik, gázadásra fullad , torpan, nincs alapjárat, túlfolyik a benzin esetleg nem indul be vagy nem forog ki a motor.


Mielőtt elemeire szednénk a karburátort azért előtte ellenőrizzünk néhány dolgot ami produkálhat hasonló tüneteket. Nézzük meg, hogy a légszűrő tiszta és helyén van-e, a gumi szívócsonk nincs-e kirepedezve, a benzincsap átengedi-e a benzint és van-e szikra?
A szétszedés előtt próbáljuk meg a karburátor úszóházából leengedni a bedöglött benzint.

Az alsó  leeresztő csavarral segítségével engedjük ki a sokat állt, bedöglött benzint és folyassunk helyére frisset. Ha ez megvan és mindent rendben találtunk, nagy valószínűséggel a karburátor szétszedésével kell folytassuk.
Azt azért ne feledjük, sok esetben nem csak tisztítás lesz a dologból, beleszaladhatunk egy kisebb nagyobb felújításba is. Vannak itt kopó és gumi alkatrészek is melyek csere érettek lehetnek. Ha ezeket nem orvosoljuk, nem fog megszűnni a probléma.


A quad és motor karburátor kiszedéshez le kell kötni a gáz és szívató bovdent (már ha van), a benzincsövet, és valószínűleg, hogy a légszűrőházat is el kell távolítani.
Kiszerelés után először szemrevételezzük van e rajta valami lerakódás, összegyűlt benzin és por, ezek utalhatnak  tömítetlenségre is. Alapos külső tisztítás után ( féktisztító, benzin, de létezik kimondottan karburátor-tisztító spray is) jöhet a szétszedés.
Szereljük le az úszóházat, számítsunk rá, hogy valószínűleg az úszóház tömítése elszakad, ezért legyen elérhető közelségben cseredarab.


A  tömítő paszta még ha benzinálló is, nem jó megoldás, fontos átvezető járatokat zárhatunk le vele. Ha van membrán vagy bármi gumi alkatrésze még a karbinak, ellenőrizzük nincs-e kiszakadva kirepedezve.
A szétszedésnél figyeljünk az apró részletekre, készíthetünk fotókat is, hogy összerakásnál biztosan meglegyen mindennek a helye.
Az  úszó eltávolításnál vigyázunk, ne hajlítsuk el a gyári beállítást. Rázzuk meg nem lötyög-e benne folyadék ha igen akkor ez is cseré fog szorulni.
Vegyük ki a tűszelepet, sok esetben az ide került szennyeződés okozza a túlfolyást, benzincsepegést. Ezek után csavarjuk ki a fúvókákat, majd ezeket és a furathelyüket is fújjuk át sűrített levegővel. A fúvókákat csak óvatosan szabad tisztogatni, kerülni kell a kemény drótot, fúrószárat, ott nagyon kis furatváltozás is komoly eltérést okoz a keverékképzésben.
A réz alkatrészeket házilag ecetbe áztatva is megtisztíthatjuk a szennyeződésektől. A különböző speciális spary-k és az ultrahangos tisztítás a legeredményesebbek, de ezek nagyobb beruházást igényelnek.
Az alumínium részeket, régi fogkefével is tisztogathatjuk, a lényeg, hogy stabilan tiszta felületet kapjunk.


Most már jöhet az összeszerelés, de  ne húzd agyon a fúvókákat mikor a helyére tekered őket. Mindig megfelelő méretű csavarhúzót használj!


Egy hasznos  tipp . mielőtt szétszeded a karbit, teríts le egy nagy, puha, fehér rongyot amin dolgozol. A kis apró cuccok szeretnek elbújni és ha valamit kifelejtesz nem fog megfelelően működni a  karburátor.
Nagy tisztaságra és precizitásra van szükség a manőver helyes végrehajtásához
Ha jól dolgoztál, és mindent visszaszereltél a motorodra, quadodra, jöhet a beállítás, de az már egy másik bejegyzés lesz.